Wolne zawody są w centrum uwagi coraz większej liczby osób. Kojarzą się one często z dobrobytem i wysokimi zarobkami. To już nie tylko zawód lekarza czy prawnika, ale takie branże jak informatyczna czy usługowa wypuszczają na rynek coraz więcej osób chcących działać na własny rachunek. Niestety nie każdy wie, z czym tak naprawdę wiąże się praca tak zwanego freelancera. To samodzielne poszukiwanie klientów, rozliczanie przychodów, organizacja pracy oraz czasu wolnego. Nie raz osoby bez doświadczenia, rzucają się na głęboką wodę, po czym czeka ich gorzkie rozczarowanie. Okazuje się, że brakuje im umiejętności charakterystycznych dla typowego przedsiębiorcy. Przede wszystkim umiejętności organizacji czasu. Doba nie jest z gumy, nie rozciąga się, a natłok obowiązków z dnia na dzień może okazać się za bardzo przytłaczający. Na szczęście można sobie z tym wszystkim poradzić. Wystarczy poznać narzędzia do organizacji czasu.
Jak pracować efektywnie?
Czas w pracy wolnego strzelca jest bardzo ważny. Musisz poznać swoje możliwości przerobowe by nie wziąć na siebie zbyt dużo pracy. Jednocześnie trzeba wyważyć czy dana ilość pracy zaspokoi Twoje podstawowe potrzeby finansowe. Działając w ciągu dnia, podstawowym narzędziem ułatwiającym prace jest klasyczny kalendarz. Warto zapisywać w nim totalnie wszystkie sprawy, jakie mamy do zrobienia danego dnia. Zapisywanie pozwoli nam na zaoszczędzenie czasu, na niepotrzebne myślenie. Kalendarza możesz używać w formie papierowej, ale również w formie elektronicznej. W zależności od preferencji.
Czy aplikacje są pomocne w organizacji czasu?
Warto zapoznać się również z aplikacjami, które służą do organizacji czas. Jest ich coraz więcej, mają różne funkcje i mogą służyć na wiele sposobów swoim użytkownikom. Podczas pracy umysłowej często zdarza się, że do głowy przychodzi jakiś niepowtarzalny pomysł. Nie sposób machnąć na niego ręką. Jednak żeby zaoszczędzić czas warto skorzystać z dyktafonu. Może być zwykły, a może być właśnie aplikacją w telefonie. Uruchomimy go dwoma dotknięciami i w sposób głosowy zapiszemy ważną dla nas myśl. Po zakończonej pracy można odsłuchać notatki głosowej i zaplanować wykonanie pomysłu na odpowiedni czas.
Najbardziej zaskakującym, ale wciąż na czasie jest zastosowanie zwykłej kartki papieru i długopisu. Podziel kartkę na cztery części, każdą część nazwij odpowiednią kategoria zadania. Zadania przeznaczone na dany dzień pogrupuj w należne kategorie i w zależności od potrzeb realizuj kolejno zaplanowane zadania. Jest to metoda stara jak świat, lecz wiele osób nadal z niej chętnie korzysta.